27 juni 2012

Mijn Stalen Ros voor de Retroronde 2012

Aanstaande zondag 1 juli treden we weer aan voor de 6e Retroronde van Vlaanderen in Oudenaarde (B). Het grootste en oudste evenement in de Lage Landen voor de stalen klassieker! 
Waarom zou je het 1300 km ver weg zoeken als het vlakbij ook de moeite waard is? En met meer tot de verbeelding sprekende wielertraditie wat mij betreft!

Voor mij de 6e keer alweer. Wat had ik de vorige 5 maal ook al weer bij me?
1. Colnago Super (model Saronni) uit 1981
2. Kessels-Merckx uit 1978
3. RIH uit ca. 1970
4. Colnago Super uit 1971
5. Corona uit 1975

Voor dit jaar had ik m'n belgische Diamant uit 1974 al klaar staan. Ik heb er dit jaar de retroritten mee gereden (Paal, Moergestel, Thorn), hij stuurt als vanzelf en heeft z'n betrouwbaarheid bewezen..

Maar.. er lag nog een 1977 Campagnolo Nuovo Record triple crankstel met Rally derailleur in de kast te roepen om gebruikt te worden.. en daar er zowaar enige hellingen in het parcours van de Ronde zijn opgenomen hield niets mij tegen om maar weer eens een nieuwe fiets op te bouwen. Het frame hing ook al klaar: Gazelle Champion Mondial A-Frame uit 1977 in die prachtige diepblauwe kleur.

De overige benodigde onderdelen uit het rek getrokken en er snel een klimfiets van gebouwd. Of ik 'm nou nodig heb of niet... Ik heb alle retrorondes op een 42x24 verzet kunnen volbrengen, dus er is geen noodzaak, maar dat is er natuuurlijk nooit, het is maar een hobby per slot van rekening.






Zoals je misschien kunt zien aan de transfer tussen de commandeurs komt de fiets van Jo van Seggelen te Budel-Schoot. In de jaren 60 was hij profcoureur bij de Gazelle-ploeg, hij fietste met Rini Wagtmans, Peter Post, Rik van Looy, Harm Ottenbros en andere toppers uit die tijd. In de jaren 70 en 80 schreef hij nog tientallen overwinningen op zijn naam bij de 'wilde bond' in Noord-Limburg en Oost-Brabant. Zijn winkel sloot hij enige jaren geleden.

5 opmerkingen:

John zei

Da's weer een heel mooi fietsje, al is het maar hobby. Na het prachtige rondje in Oudenaarde zeker ook de moeite om 'm in september eens echt te testen op de Utrechtse Heuvelrug..... Inderdaad een van de mooiste kleuren van dit Nederlandse raspaardje.

PJ zei

mooie klimfiets! inderdaad een prachtige kleur (lijkt zelfs een beetje op de Diamant qua kleur of zit ik er dan ver naast?) en misschien nog wel beter uit te testen in september op de Utrechtse heuvelrug dan in Oudenaarde...met dit versnellingenpakket zou je klimmen zelfs leuk gaan vinden;-)

Patrick zei

Zo te zien de 2de generatie Campagnolo Rally. Velobase zegt hierover:... bekend als de slechtst presterende van de Rally derailleurs te wijten aan het verlies van de schuine parallellogram ontwerp ten opzichte van de duurdere 3450-model...
Mooi voor jou Erik om deze derailleur a.s. zondag eens goed te testen.
Tot zondag !

Stalen Ros zei

Hallo Patrick,

Ik heb er nu één keer mee gereden en hij schakelt als boter! Ik zal eens opzoeken wat model 3450 is, dat moet dan het summum zijn!

Patrick zei

Overzicht van verschillende Rally derailleurs :http://velobase.com/ListComponents.aspx?SearchID=99cb8735-75fe-4206-841f-c290d649479e


een weinig voorkomende kleurcombinatie (eig. Paul Blankwater)

licht oranje metallic

CM 1976 *no. 3174727*

A-Frame 1977 in ongewone kleurcombinatie, 65cm

Gazelle bouwjaar 1967 -frameno. 2148744- in latere kleurstelling

Frame uit het midden van de 70er jaren

Frame CM ca. 1975

Tour de l'Avenir 1977

Champion Mondial Jubilé 1992

AA uit 1975 (frameno. 3175661) van John van Dam

1996 Foreldorado-Golff Tijdritfiets

TVM Replica 1999

Gazelle 753

Gazelle 753 -1983 anniversary-

Gazelle CM ca. 1975

Gazelle AA-Special

AA-Frame van Konrad Glaeser

Titanium 1999 Ploeg Jo van Aarle

Gazelle AA-Special ca. 1988

Gazelle 531SL-Frame

Gazelle AA-Frame

GAZELLE AB-Frame

Gazelle AA-Special ca. 1990

Gazelle Tijdrit

Gazelle 1977